Páginas

miércoles, 26 de octubre de 2022

2na Jornada Erasmus+; Ens endinsem en la Inclusió de la mà de l'Escola Assomada

El nostre segon dia ha estat molt intens, les hores s'han multiplicat per dos!!!
Hem començat de bon matí el dia quan el Roberto, un mestre de l'escola Assomada, ens ha vingut a buscar per portar-nos-hi.

La rebuda a l'escola ha estat molt acollidora. Primer ens hem presentat tots els equips de mestres a l'entrada, (excepte l'equip grec que venia directament de l'aeroport després de la cancel·lació del vol d'ahir) admirant les meravelloses vistes del pati....l'oceà Atlàntic en la seva plenitud on s'albiren les dues illes deshabitades de l'arxipèlag ens ha fet tenir molta enveja.

En entrar ens ha rebut una banda de "braghinhes" (ukeleles) format per alumnes de l'escola, destacant dos cantants i un alumne inclusiu que tocava el timbal, interpretant cançons típiques del país.

A continuació ens han convidat a un esmorzar típic madeirense amb "queijada", melmelada de banana i maracuyà i "bolos de caco" dolços i allà hem rebut els companys grecs.

Quan ja estàvem tots hem passat una altra cop a l'entrada de l'escola i allà ens han obsequiat amb un barret típic portugués amb el logo de l'escola Assomada, un molí de mill, i el de l'Erasmus+ (que, per cert, és el proposat per la nostra escola, que vam votar els nens i les families dels diferents països).

Posteriorment hem pujat a la sala de professors i allà hem tingut el plaer d'escoltar la Carla Ferreira, una mestra d'un Centre d'Educació Especial de Secundãria amb molts anys d'experiència en el treball amb alumnes de necessitats educatives especials, en una Conferència anomenada "The importance of technology as a facilitator of learning" ( La importància de la tecnologia com a eina facilitadora de l'aprenentatge)

Com diu la UNESCO, l'escola ha "d'assegurar una educació inclusiva i equitativa de qualitat, i promoure oportunitats d'aprenentatge al llarg de la vida per a tots".

Tots tenim diferents oportunitats per aprendre i depenent d’aquestes oportunitats tindrem uns aprenentatges o d’altres

En l'educació inclusiva, necessitem partir del perfil de l'alumne, treballant amb les famílies, els professors i adequant l'entorn a les diferents formes d'aprendre partint dels aprenentatges essencials.

Tots els equips hem compartit amb la Carla que ens cal treballar per l'autonomia partint d'un currículum flexible a partir d'una DUA (Disseny Universal per l'Aprenentatge) per a la promoció de l'èxit escolar.

Tant l'equip portuguès com nosaltres hem compartit que als nostres països tenim un equip multidisciplinar de recolzament a l'educació inclusiva, a Portugal l'EMAEI, (Equipa multicidisciplinar de Apoio à Educãçao Inclusiva), a Catalunya la CAD (Comissió d'Atenció a la diversitat), format per psicòlegs, la directora de l'escola i els professors d'Educació Especial.

Aquests equips monitoritzen allò que necessita cada alumne i els acords que s'estableixen.

L'equip turc explica que l'atenció quan hi ha un alumne amb necessitats especials es fa fora de l'horari escolar amb el vist-i-plau de les famílies.

A més a més també hem valorat molt positivament el fet d'avaluar amb indicadors clars, així com la importància d'aprendre empatia, valors, i educació emocional, aspectes que a la nostra escola fa anys que treballem com a prioritaris.

Hem vist un video (Escola atual em julgamento - Motivaçao), on es reflexa un judici contra l'escola tradicional, que parteix de la famosa frase d'Albert Einstein:
"Tots som genis però si jutges un peix per la seva capacitat per pujar un arbre, viurà tota la seva vida pensant que és un inútil".

Per acabar hem fet una dinàmica de grup, barrejant els equips, i la tasca a realitzar era que cada grup havia de triar dos objectes d'una maleta i explicar de quina manera representaven una escola inclusiva, com per exemple un paraigua multicolor que representa la diversitat i que podem fer servir per tal que els alumnes ens diguin de quin color se senten, o una bossa que representa tot el que conté l'escola inclusiva, o una samarreta d'Alícia en el País de les Meravelles que representa el món interior que té cada nen i que tots hem d'accedir per comprendre'ls i ajudar-los.

Ha sigut una vivència molt emocionant que ens ha agradat molt com a cloenda d'un matí intens.

A l'hora de dinar, l'Ajuntament de Santa Cruz ha posat a la disposició de tot l'equip de l'Erasmus un autocar per poder compartir un dinar de germanor dins la seva localitat, degustant plats típics de la zona i on hem pogut intercanviar experiències, anècdotes i alguna confidència.

Després ens hem dirigit a l'Ajuntament de Santa Cruz on ens ha rebut l'Alcalde, Filipe Sousa, el qual ha destacat la gran tasca dels docents en aquesta societat tant canviant. Tots els equips hem fet entrega d'obsequis de les respectives localitats per passar a fer un tour pels espais més emblemàtics d'aquesta meravellosa illa com ara l'Engenho do Porto da Cruz o las "Folhas magicas".

Quatre cultures, convivint i compartint experiències educatives que revertiran, de ben segur en el creixement personal dels nostres alumnes.

Cliqueu a la imatge per veure les fotografies!



No hay comentarios:

Publicar un comentario